Lekar för tågresan

Ibland kan resan kännas riktigt låååååång. Vill man fördriva tiden med annat än böcker, film och en tupplur är alltid lekar kul. Nedan har vi samlat ett helt gäng med lekar, perfekta för resor med bil, båt eller tåg.

A till Ö

Håll utkik genom fönstret. Försök hitta alla bokstäver i alfabetet på saker ni passerar, utgå ifrån alfabetet. Börja på A och jobba er mot Ö. Ni får bara hitta en bokstav per bild, skylt osv.

Antiassociationsleken

Börja med att en av deltagarna säger valfritt ord (tex tåg). Nästa person säger ett ord som inte har någonting med det föregående ordet att göra (tex banan). Sedan fortsätter leken till någon säger ett ord som kan associeras med föregående ord eller som någon sagt tidigare.

En association kan vara om en person säger tåg och nästa cykel (båda fordon), eller banan och sedan mandel (båda livsmedel).

Arga leken

Två spelare sätter sig mitt emot varandra och tittar varandra i ögonen. Målet är att få den andra person en att le, utan att själv göra det. Kroppskontakt, prata eller andra ljud är ej tillåtna.

Bra nyheter, dåliga nyheter

Den första deltagaren säger ”Den goda nyheten är” och fyller i med ett fenomen, t.ex. ”det regnar ute”.
motspelaren ska försöka vända på fenomenet genom att svara någonting annat tex, ”Den dåliga nyheten är att vi är gjorda av socker”.

Galenpanna

Börja med att alla deltagare skriver ett namn på en känd person på en lapp. Byt lapp med en annan och fäst lappen i pannan utan att titta. Använd ett gummiband, pannband eller mössa.

Försök sedan räkna ut vad som står på din lapp genom att ställa ja och nej-frågor till de andra spelarna. Den som först gissar är rätt vinner. 

Hänga gubbe

Denna klassiker har nog de flesta koll på. En deltagare tänker på ett ord och drar ett horisontellt streck per bokstav på ett papper. De övriga deltagarna försöker sedan gissa ordet genom att gissa bokstäver. Om en deltagare gissar rätt bokstaven fylls denna i på motsvarande sträck. Gissar de fel ritar spelledaren en del av bilden hänga gubbe. För varje fel bygger man på bilden till dess att det visar en hängd streckgubbe.

Skriv gärna upp gissade bokstäver så är det lättare att komma ihåg vad som är gissat.

Jorden runt

Leken går ut på att säga länder eller städer vars första bokstav blir en del av alfabetet. Börja på A och jobba er vidare till Ö. Tex. Alingsås, Boden, Chile osv. Den som inte kommer på någonting är åker ut. Sist kvar vinner.

Innan ni börjar, bestäm om ni kör länder eller städer, huvudstäder, i Sverige eller i hela världen.

Mataffären

En person börjar med att säga någonting som man kan köpa i en livsmedelsbutik. Nästa person ska säga någonting annat, som börjar på samma bokstav som föregående ord slutade på. Kommer man inte på någonting inom 10 sekunder åker man ut. Sist kvar vinner.

Tex: Gurka, avokado, ost, toalettpapper, ris, spagetti osv.

Nynna låten

För den här leken kan en musikspelare eller en smartphone med musik vara bra. Men det går även bra utan. En av deltagarna tar på sig hörlurar och väljer en låt. Hen nynnar med i låten utan att sjunga några ord. De övriga deltagarna ska då gissa vilken låt det är.

Bestäm innan om man ska gassa artist, låttitel eller båda för att få rätt.

Ordcharader

Dela upp er i lag. Börja med att alla hjälps åt att skriva namn på olika kända personer på lappar. Skriv 5 lappar var och lägg i en påse/skål/keps.  Anpassa val av personer beroende på ålder i gruppen så att alla kan vara med.

Dags att spela. Första spelaren drar en lapp, hen har nu 30 sekunder på sig att beskriva så många personer den hinner utan att använda namnet på personen på lapppen. Lagkamraterna ska då försöka gissa vem personerna är.

Efter 30 sekunder är det nästa lags tur. När alla lag har kört en gång lägger ni tillbaka alla lappar i påsen och sen är det dags för omgång två. I den här omgången får man bara använda tre ord för att beskriva personen. I den tredje omgången får man bara använda ett ord. När alla lag har kört tre vändor räknar man poäng. Det lag med mest poäng vinner.

Resebingo

Rita ett rutmönster med 4×4 rutor på varsitt papper. Fyll i rutorna med olika saker som man kommer kunna se under er resa. Det kan vara en ko, traktor, lastbil etc. När man sedan ser en av sakerna markerar man motsvarande ruta. Man får poäng när man har markerat en hel rad eller fyllt hela brickan.

Rättstavning

Perfekt träning för de som håller på att lära sig läsa och skriva. Börja med att utse en lekledare. Lekledaren bestämmer ett ord och vem av deltagarna som ska stava ordet. Stavar man rätt får man fortsätta, svara man fel åker man ut.

Den som är sist kvar vinner.

Sten sax och påse

Här är det två personer i varje omgång som utmanar varandra. Båda personerna knyter varsin näve och slår dem i luften framför sig två gånger. Den tredje gången formar de handen till en sten, en sax eller en påse.

Sax = utsträckt pek- och långfinger, som en sax. Vinner över Påse.
Påse = öppen handflata. Vinner över Sten.
Sten = fortsatt knuten näve. Vinner över sax.

Vinnaren är den som klår den andras hand. Blir det lika får ni köra igen. Först till tre vinster vinner.

Tjillevippen

Här gäller det att vara först till kvarn. Så fort man ser en hage med hästar skriker man ”Tjillevippen!”.
Den som är snabbast får lika många poäng som hästar i hagen. Skulle det dock råka vara kor och inte hästar, får spelaren lika många minuspoäng som kor.

Tysta leken

Denna lek är perfekt när du känner att ni behöver en lugn stund. Räkna ner från tre. Efter 1 skall alla deltagare vara tysta. Målet är att vara tyst så länge som möjligt. Den som låter åker ut. Sisten kvar vinner.

20 frågor

Börja med att en av deltagarna tänker på en person. Det kan vara en känd person, okänd, död, levande, fiktiv person eller seriefigur. De övriga deltagarna turas om att ställa frågor till personen för att räkna ut vem den tänker på. Tillsammans har man 20 frågor på sig och man får bara ställa ja eller nej frågor. Den som gissar rätt får tänka på en person för nästa runda