Med Smartpris får du högre rabatt ju mer du reser

Med vår flexibla biljett Smartpris så får du högre rabatt ju mer du reser. Till slut reser du faktiskt gratis. Du kan endast köpa Smartpris i Vy:s app som du laddar du ned där appar finns.

Högre rabatt ju mer du reser

Smartpris fungerar lite som ett högkostnadsskydd: Ju mer du reser desto högre rabatt får du. Till slut reser du faktiskt gratis. Smartpris ger dig rabatterade biljettpriser redan efter fjärde resan på samma sträcka, och efter 20 köpta biljetter inom samma 30-dagarsperiod reser du helt kostnadsfritt. Med Smartpris betalar du bara för de faktiska resor du gör, vilket är flexibelt. Smartpris innebär också att du aldrig betalar mer än ett pendlarkort för samma sträcka.

Vem passar biljetten för?

Vi reser, jobbar och lever alltmer flexibelt. Numera arbetar och pluggar många hemifrån någon eller några dagar i veckan. Andra dagar behöver vi ta oss till arbetsplatsen eller skolan. Smartpris är en flexiblare biljett för nya tider. Biljetten passar för dig som pendlar dagligen, eller reser några gånger i veckan.

Reser du mer sällan? Exempelvis några gånger i månaden? Då rekommenderar vi våra Flexbiljetter. De finns i buntar om 10, 20 eller 40 rabatterade resor och gäller i sex månader.

Smartpris finns tillgängligt för Vuxen och Student.

Smartpris gäller endast på Norrtågs avgångar.

Så här ser rabattskalan ut:

  • Biljett 1 till 4 köper du till ordinarie pris.
  • Biljett 5 till 10 köper du till 30 % rabatt.
  • Biljett 10–20 köper du till en ännu högre rabatt. Rabatten skiftar något beroende på vilken sträcka du reser. 
  • Biljett 21+ köper du alltid till 100 % rabatt.

Så här funkar Smartpris

  • Du köper en enkelbiljett på en specifik sträcka i Vy:s app.
  • Om Smartpris är tillgänglig för din sträcka så får du upp ett val om att aktivera Smartpris i samband med betalningen i appen.
  • Smartpris gäller för en 30 dagars period från att första enkelbiljetten är köpt.
  • En ny Smartpris-period startar automatiskt nästa gång du köper en enkelbiljett på sträckan.
  • Biljetten gäller för en specifik sträcka.
  • Du kan dock ha Smartpris aktiverat för flera olika sträckor.

Se dina aktiverade sträckor och återstående dagar

  • Du hittar alltid dina aktiva Smartpris-biljetter i Vy-appen.
  • Gå in under menyn och välj ”Mina biljetter och resor”.
  • Här får du även en översikt över dina resor, intjänade rabatter och hur många dagar som återstår för den aktiverade perioden.  

Kontakta oss så guidar vi dig!

Frågor och funderingar kring hur du köper och använder vår biljett Smartpris? Kontakta oss så guidar vi dig!

Frågor & svar

Vem kan använda Smartpris?

Smartpris finns för biljettkategorierna Vuxen och Student

Får jag det bästa priset med Smartpris?

Smartpris är vår flexibla lösning för vardagsresor. Smartpris aktiveras under en 30-dagarsperiod och ger dig allt högre rabatterade enkelbiljetter ju mer du reser. Till slut är biljetten kostnadsfri. Du betalar aldrig mer än ett pendlarkort för samma sträcka.

Reser du mer sällan, till exempel vid ett få tall tillfällen per månad rekommenderar vi våra Flexbiljetter. De finns i buntar om 10, 20 eller 40 rabatterade resor och gäller i 6 månader.

Förbinder jag mig till något när jag aktiverar smartpris?

Smart pris är inte bindande och det tillkommer inga dolda kostnader för dig som kund. Skillnaden mellan ett periodkort och Smartpris är att du med Smartpris måste köpa varje enskild biljett samt att du betalar per resa och inte en engångssumma vilket du gör när du köper en periodbiljett.

Får jag ersättning vid förseningar med Smartpris?

Samma återbetalningsvillkor gäller för Smartpris som för enkelbiljetter, till och med den 20:e resan.

Varför måste jag fortfarande köpa enkelbiljetter under resten av 30-dagarsperioden när jag har nått den högsta rabattnivån?

Eftersom Smartpris är ett rabattkoncept för enkelbiljetter måste du köpa en biljett varje gång du reser, även efter att du nått den högsta rabattnivån. Utan biljett är din resa inte giltig.

Kan jag köpa biljetter till andra i sällskapet samtidigt som jag köper min Smartpris?

Nej, du måste köpa biljetter till andra i ditt resesällskap separat från Smartprisköpet för att säkerställa att du får dina rabattintäkter.

Varför får jag inte Smartpris som Pensionär, Senior eller Barn/Ungdom?

Passagerarkategorierna Pensionär, Senior och Barn/Ungdom får idag redan väl rabatterade biljetter.

Kan jag göra en platsbokning med Smartpris?

I dagsläget har vi inte platsbokning på Norrtåg.

Kan Smartpris återköpas?

Smartpris kan inte återköpas, men du får häva köpet om vårt trafikutbud ändras efter köpet på ett sätt som avviker från vad du kunde förutsätta vid köpet, och om avvikelsen är av väsentlig betydelse för dig.

Reser barn gratis med en vuxen som reser med Smartprisbiljett?

Ja, två barn, ej fyllda 16 år, reser gratis i vuxens sällskap.