FAQ-kategori: Efter resan [Efter]

Tillgänglighet

Det ska vara enkelt och bekvämt för alla att resa med Norrtåg. Här har vi samlat all information du behöver om tillgänglighet när du ska resa med oss. Tillgängligheten ombord Ombord på Norrtåg finns våra tågvärdar alltid tillhands för att hjälpa till med ombord- eller avstigning. De flesta tåg har ingång med lågt golv och …

Säkerhet ombord

Att åka tåg är ett tryggt transportmedel. Men det finns en del saker att tänka på, för din egen säkerhets skull. Av- och påstigning Försök aldrig att stiga på eller av ett tåg som är i rörelse. Det är livsfarligt! Tänk också på att inte öppna vagnsdörrarna medan tåget rullar. På en del stationer är …

Resevillkor

Det som står i Allt om resan är samtidigt Norrtågs resevillkor. En biljett med Norrtåg är en bekräftelse på ett avtal mellan dig och Vy Tåg AB.

Ersättning vid försening

Ersättningen till resenärer när tåget är försenat har sett lite olika ut från trafikbolag till trafikbolag. Därför regleras ersättningsnivåerna enligt en kollektivtrafiklag från den 1 april, 2016. Det här gäller vid tåg som kör kortare sträcka än 15 mil Så här fungerar den nya lagen i korthet för alla tågresor vars sträcka är kortare än …

Reklamation

Vi skulle vilja lova att alla våra tåg kommer fram i rätt tid. Men en sak kan vi lova. Att vi gör allt vad som står i vår makt för att du ska kunna lita på oss och på vår tidtabell. När tåget likafullt är försenat och du åker på Norrtågs biljett kan du ansöka …

Hittegods

Att bli av med sina ägodelar är inte skoj. Varje dag hittar vi några borttappade saker och vi vill gärna att dessa föremål finner sina ägare. Om du hittar något som är kvarglömt på tåget, var snäll och lämna det till ombordpersonalen. De ser till att sakerna hamnar hos vår hittegodsavdelning. Här kan du efterlysa …

Grundläggande rättigheter

Dina grundläggande rättigheter och skyldigheter som tågresenär regleras i förordning (EG) nr 1371/2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer som i princip gäller i hela EU. Den innebär bland annat att du ska kunna köpa biljetter utan krångel och resa säkert, kunna resa och få information om hur du reser om du har nedsatt rörlighet, …

Taxi

Komplettera din resa med förbeställd taxi. Personalen ombord hjälper gärna till med beställningen. Om du har fler frågor om förbeställd taxi kan du kontakta närmaste säljställe eller ringa vårt servicecenter, telefon 0771-444 111.

Kontaktinformation

Om du har frågor om tågresan är du alltid välkommen att ringa eller mejla vårt servicecenter. Telefon: 0771-168360 E-post: norrtag@vy.se Här hittar du våra öppettider. Vid gruppresor: partnerservice@vy.se (support för turoperatörer, våra samarbetspartners och vid resor för grupper om tio resenärer eller fler).