FAQ-kategori: Under resan [Under]

VY appen

I VY:s app kan du köpa enkelbiljetter, flexbiljetter och månadskort. Med appen behöver du inte längre ha en biljett löst i fickan utan allt finns i din mobiltelefon. Läs mer kring de olika biljettyperna under Norrtågs Biljetter. Allt är enklare, smidigare och smartare med VY:s app, den uppdateras löpande för att underlätta för dig som …

Trafikläget i din mobil

Använd dig av vår sms-funktion för att snabbt få information om eventuella ändringar som rör din resa. Det enda du behöver göra är att registrera ditt mobilnummer och välja vilken sträcka du vill ha information om. Vill du inte ha fler sms på en speciell sträcka eller inte alls? Då kan du välja att avregistrera …

Eluttag

Ladda energi medan du reser. Och ladda mobilen samtidigt. Alla våra tåg har eluttag.

Bilbarnstol vid bussersättning

Ibland händer det något som gör att tåget ersätts av bussar. Ibland kan det vara planerade tidtabellsändringar, exempelvis när det pågår ban- eller vägarbeten. Ibland beror ändringarna på vädret, olyckor eller problem med fordon – alltså sådant som inte går att förutse. När du åker tåg med ditt lilla barn ansvarar vi på Norrtåg för …

Tillgänglighet

Det ska vara enkelt och bekvämt för alla att resa med Norrtåg. Här har vi samlat all information du behöver om tillgänglighet när du ska resa med oss. Tillgängligheten ombord Ombord på Norrtåg finns våra tågvärdar alltid tillhands för att hjälpa till med ombord- eller avstigning. De flesta tåg har ingång med lågt golv och …

SJ Årskort

SJ Årskort med Resplustillägg gäller för resor inom Norrtåg. Årskortet gäller för resor inom länen men också över en eller flera länsgränser. Även SJ Rekrytkort med Resplustillägg gäller på alla tåg inom Norrtåg. Rekrytkorten viseras och hanteras ombord av tågvärden på samma sätt som ett vanligt SJ Årskort, och du bokar platser på samma sätt som …

Länstrafikens biljetter och kort

Vi har ett biljettsamarbete med länstrafikbolagen i Norrbottens, Västerbottens, Västernorrlands och Jämtlands län och godkänner en del av deras biljetter ombord. Här har vi sammanfattat de reskort du kan använda ombord på tåget. Du hittar mer information om korten på respektive länstrafikbolags webbplats. Där kan du också köpa korten. Telefonnumret till deras gemensamma kundtjänst är …

Drycker

Du är välkommen att besöka vår bistro, där vi bland annat serverar alkoholhaltiga drycker. Du får inte dricka medhavd alkohol ombord. Bistro finns på följande sträckor: Sundsvall – Storlien, Sundsvall – Umeå, Umeå – Luleå, Luleå – Kiruna, Boden – Haparanda.

Ombordköp

Vi rekommenderar dig att köpa din resa i förväg på webben, eftersom det alltid är det billigaste alternativet. Men givetvis kan du köpa din biljett ombord på tåget om det kniper, bara du är medveten om att den kostar lite mer samt att det är kortbetalning alternativt Swish som gäller då vi ej tar emot …

Säkerhet ombord

Att åka tåg är ett tryggt transportmedel. Men det finns en del saker att tänka på, för din egen säkerhets skull. Av- och påstigning Försök aldrig att stiga på eller av ett tåg som är i rörelse. Det är livsfarligt! Tänk också på att inte öppna vagnsdörrarna medan tåget rullar. På en del stationer är …

Servering på tåg

I vår servicekupé hittar du smått och gott ombord på tåget på de längre sträckorna. Där kan du välja mellan fyra olika varmrätter, efterrätt, enklare smörgåsar, kaffebröd, kalla drycker, snacks och givetvis kaffe och te. Vi serverar även öl och vin. Du kan välja att betala med kort eller Swish. Servicekupén är bemannad av tågvärden, …

Resevillkor

Det som står i Allt om resan är samtidigt Norrtågs resevillkor. En biljett med Norrtåg är en bekräftelse på ett avtal mellan dig och Vy Tåg AB.

Grundläggande rättigheter

Dina grundläggande rättigheter och skyldigheter som tågresenär regleras i förordning (EG) nr 1371/2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer som i princip gäller i hela EU. Den innebär bland annat att du ska kunna köpa biljetter utan krångel och resa säkert, kunna resa och få information om hur du reser om du har nedsatt rörlighet, …

Byte och anslutningar

Att resa innebär ibland byten – även med Norrtåg. Vi har anslutningar med bussbolag och andra trafikföretag. När du ska byta till eller från något av våra tåg finns det två saker att tänka på. För det första: Bytestiden mellan tåg eller mellan tåg/buss brukar vara omkring tio minuter. På Samtrafikens webbplats finns bland annat …

Uppehåll

Du som reser med Resplusbiljett kan göra uppehåll under biljettens giltighetsdag på den ort där du byter mellan Norrtåg och länstrafiken.

Taxi

Komplettera din resa med förbeställd taxi. Personalen ombord hjälper gärna till med beställningen. Om du har fler frågor om förbeställd taxi kan du kontakta närmaste säljställe eller ringa vårt servicecenter, telefon 0771-444 111.

Sällskapsdjur

Vi har särskilt avsedda platser i tåget för dig som reser med sällskapsdjur. Titta efter markering på dörren eller fråga tågvärden om du är osäker. Sällskapsdjur får enbart vistas på angivna platser och får inte tas med i övriga delar av tåget. Du som har giltig färdbiljett kan ta med två husdjur utan avgift. Du …

Resplus

Norrtåg ingår i Resplus, som är ett samarbete mellan samtliga tågoperatörer, länstrafiken i alla län samt inrikes båttrafik. Åker du med Norrtåg som delsträcka på en biljett med Resplus får du pengar tillbaka enligt Samtrafikens resevillkor och biljettregler för Resplus.

Länskort

Länstrafikbolagens länskort gäller för resa enligt villkoren för respektive kort. Om din resa är längre än den sträcka som kortet gäller för kan du ombord använda kortet som delbetalning för hela sträckan du vill resa.

Kontokort

Vi tar emot de på marknaden vanligast förekommande kreditkorten och kontokorten samt Maestro – Elektronkort. Det högsta beloppet för kortköp ombord på tåget är 5 000 kronor. Om du betalar biljetten med kort går det inte att få kontanter i återbetalning.

Internet ombord

Fri tillgång till internet ombord, det bjuder vi på! Internet ombord finns på de tåg som trafikerar längre sträckor; Luleå – Umeå, Umeå – Sundsvall och Sundsvall – Storlien. Tågen som trafikerar dessa sträckor har också eluttag vid varje plats. Ibland händer något akut som gör att vi måste ha ersättningstrafik i stället för det …

Kontaktinformation

Om du har frågor om tågresan är du alltid välkommen att ringa eller mejla vårt servicecenter. Telefon: 0771-444 111 E-post: servicecenter@vy.se Här hittar du våra öppettider. Vid gruppresor: partnerservice@vy.se (support för turoperatörer, våra samarbetspartners och vid resor för grupper om tio resenärer eller fler).

Handbagage

Du som reser med Norrtåg ansvarar själv för dina väskor och annat handbagage – ta bara med dig så mycket bagage som du själv kan bära. För att skidor ska räknas som handbagage måste de vara emballerade. Föremål som lätt kan antändas eller som på annat sätt kan vålla skada eller obehag får inte tas …

Cykel ombord

Från och med 3 oktober 2022 kan du ta med din cykel ombord på alla våra tåg. På tåget finns plats på för tre cyklar. Du behöver inte betala eller förboka en plats för din cykel men skulle det vara fullt så kan vi inte ta med din cykel på resan. Vill du vara helt …

Barnvagn

De flesta tåg har ingång med lågt golv och plant insteg, vilket gör det enklare att komma ombord med barnvagnen. Det finns även utrymme för barnvagnar ombord. De finns i mitten av våra fordon. Fråga personalen ombord om du är osäker eller behöver hjälp.

Allergiker

Vi på Norrtåg vill att det ska vara tryggt för alla att resa med oss. Om du är allergisk kan det vara bra att veta att sällskapsdjur får åka med, men enbart på särskilt anvisade platser. Dessutom har vi valt att inte sälja jordnötter ombord på tåget. Alla våra tåg är rökfria, och det är …