FAQ-kategori: Före resan [Före]

VY appen

I VY:s app kan du köpa enkelbiljetter, flexbiljetter och månadskort. Med appen behöver du inte längre ha en biljett löst i fickan utan allt finns i din mobiltelefon. Läs mer kring de olika biljettyperna under Norrtågs Biljetter. Allt är enklare, smidigare och smartare med VY:s app, den uppdateras löpande för att underlätta för dig som …

Trafikläget i din mobil

Använd dig av vår sms-funktion för att snabbt få information om eventuella ändringar som rör din resa. Det enda du behöver göra är att registrera ditt mobilnummer och välja vilken sträcka du vill ha information om. Vill du inte ha fler sms på en speciell sträcka eller inte alls? Då kan du välja att avregistrera …

Bilbarnstol vid bussersättning

Ibland händer det något som gör att tåget ersätts av bussar. Ibland kan det vara planerade tidtabellsändringar, exempelvis när det pågår ban- eller vägarbeten. Ibland beror ändringarna på vädret, olyckor eller problem med fordon – alltså sådant som inte går att förutse. När du åker tåg med ditt lilla barn ansvarar vi på Norrtåg för …

Tillgänglighet

Det ska vara enkelt och bekvämt för alla att resa med Norrtåg. Här har vi samlat all information du behöver om tillgänglighet när du ska resa med oss. Tillgängligheten ombord Ombord på Norrtåg finns våra tågvärdar alltid tillhands för att hjälpa till med ombord- eller avstigning. De flesta tåg har ingång med lågt golv och …

SJ Årskort

SJ Årskort med Resplustillägg gäller för resor inom Norrtåg. Årskortet gäller för resor inom länen men också över en eller flera länsgränser. Även SJ Rekrytkort med Resplustillägg gäller på alla tåg inom Norrtåg. Rekrytkorten viseras och hanteras ombord av tågvärden på samma sätt som ett vanligt SJ Årskort, och du bokar platser på samma sätt som …

Länstrafikens biljetter och kort

Vi har ett biljettsamarbete med länstrafikbolagen i Norrbottens, Västerbottens, Västernorrlands och Jämtlands län och godkänner en del av deras biljetter ombord. Här har vi sammanfattat de reskort du kan använda ombord på tåget. Du hittar mer information om korten på respektive länstrafikbolags webbplats. Där kan du också köpa korten. Telefonnumret till deras gemensamma kundtjänst är …

Säkerhet ombord

Att åka tåg är ett tryggt transportmedel. Men det finns en del saker att tänka på, för din egen säkerhets skull. Av- och påstigning Försök aldrig att stiga på eller av ett tåg som är i rörelse. Det är livsfarligt! Tänk också på att inte öppna vagnsdörrarna medan tåget rullar. På en del stationer är …

Komfortnivåer på våra tåg

Vi har slopat klasstänkandet. I stället för första- och andraklass-biljetter har vi en enhetlig komfort för alla sittplatser. Lika bekvämt för alla, kan man säga.

Avbokning, ombokning, återköp

Ibland händer det saker som gör att du behöver avboka eller omboka din resa. Har du köpt din biljett av Norrtåg hjälper vårt servicecenter dig. Du ska alltid boka av biljetten på samma ställe som du köpte den. Har du köpt biljetten hos något annat tågbolag än Norrtåg eller hos något av våra ombud, måste …

Resevillkor

Det som står i Allt om resan är samtidigt Norrtågs resevillkor. En biljett med Norrtåg är en bekräftelse på ett avtal mellan dig och Vy Tåg AB.

Rabatter

Vi har rabatter för ungdomar, familjer, pensionärer och för den som studerar. När du bokar din resa med pensionärs-, ungdoms- eller studentrabatt byter du från Vuxen till någon av dessa kategorier. Du hittar detta val i rutan under där du anger Till och Från station. Familjerabatt Två barn ej fyllda 16 år reser gratis i …

Grundläggande rättigheter

Dina grundläggande rättigheter och skyldigheter som tågresenär regleras i förordning (EG) nr 1371/2007 om rättigheter och skyldigheter för tågresenärer som i princip gäller i hela EU. Den innebär bland annat att du ska kunna köpa biljetter utan krångel och resa säkert, kunna resa och få information om hur du reser om du har nedsatt rörlighet, …

Fakturabetalning

Såväl företagskunder som privatpersoner kan betala med faktura. Prata med vårt servicecenter så hjälper de dig. Vi samarbetar med Paynova vid fakturabetalning. Det innebär att fakturan för biljetten kommer från dem. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från den dag du köpt biljetten. När du betalar med faktura tar vi ut en faktureringsavgift på 30 …

Byte och anslutningar

Att resa innebär ibland byten – även med Norrtåg. Vi har anslutningar med bussbolag och andra trafikföretag. När du ska byta till eller från något av våra tåg finns det två saker att tänka på. För det första: Bytestiden mellan tåg eller mellan tåg/buss brukar vara omkring tio minuter. På Samtrafikens webbplats finns bland annat …

Norrtågs biljetter och pendlarkort

Vi vill att fler väljer tåg istället för bilen till jobbet, skolan eller älsklingen. Det är både klimatsmart och pengaklokt. När du reser med Norrtåg kan du välja biljett efter hur ofta du reser med oss. Allt från enkelbiljett för en enstaka resa till pendlarkort för dig som pendlar dagligen. Enkelbiljett Enkelbiljett är för dig som …

Ensamåkande barn

Har tågvärden tid och möjlighet hjälper vi naturligtvis ditt ensamåkande barn med att byta tåg och komma av på rätt hållplats. Men det är inget vi kan garantera. Därför är det viktigt att barn som reser utan målsmans sällskap själva kan hantera på- och avstigning, sitt bagage och hantering av eventuella byten och trafikstörningssituationer.

Uppehåll

Du som reser med Resplusbiljett kan göra uppehåll under biljettens giltighetsdag på den ort där du byter mellan Norrtåg och länstrafiken.

Taxi

Komplettera din resa med förbeställd taxi. Personalen ombord hjälper gärna till med beställningen. Om du har fler frågor om förbeställd taxi kan du kontakta närmaste säljställe eller ringa vårt servicecenter, telefon 0771-444 111.

Sällskapsdjur

Vi har särskilt avsedda platser i tåget för dig som reser med sällskapsdjur. Titta efter markering på dörren eller fråga tågvärden om du är osäker. Sällskapsdjur får enbart vistas på angivna platser och får inte tas med i övriga delar av tåget. Du som har giltig färdbiljett kan ta med två husdjur utan avgift. Du …

Resplus

Norrtåg ingår i Resplus, som är ett samarbete mellan samtliga tågoperatörer, länstrafiken i alla län samt inrikes båttrafik. Åker du med Norrtåg som delsträcka på en biljett med Resplus får du pengar tillbaka enligt Samtrafikens resevillkor och biljettregler för Resplus.

Resgods

Vi har tyvärr inte möjlighet att ta emot resgods på våra tåg.

Platsreservation

Vid bokning av biljett på vår webbplats, i vår app eller via vårt servicecenter sker ingen automatisk platsreservation. Är du i behov av ingång med lågt golv och plant insteg, plats för rörelsehindrad eller ledsagning, vänligen kontakta vårt servicecenter 0771-444 111.

Länskort

Länstrafikbolagens länskort gäller för resa enligt villkoren för respektive kort. Om din resa är längre än den sträcka som kortet gäller för kan du ombord använda kortet som delbetalning för hela sträckan du vill resa.

Kontokort

Vi tar emot de på marknaden vanligast förekommande kreditkorten och kontokorten samt Maestro – Elektronkort. Det högsta beloppet för kortköp ombord på tåget är 5 000 kronor. Om du betalar biljetten med kort går det inte att få kontanter i återbetalning.

Kontaktinformation

Om du har frågor om tågresan är du alltid välkommen att ringa eller mejla vårt servicecenter. Telefon: 0771-444 111 E-post: servicecenter@vy.se Här hittar du våra öppettider. Vid gruppresor: partnerservice@vy.se (support för turoperatörer, våra samarbetspartners och vid resor för grupper om tio resenärer eller fler).

Delbetalning med kort och förköpta biljetter

Förköpta biljetter och kort gäller bara för den sträcka de är köpta för. Länstrafikenkortet, pendlarkort eller flexbiljetter kan dock användas för att delbetala en resa som är längre än den sträcka som kortet eller biljetten avser. Du köper då en enkelbiljett för den resterande delen av sträckan som inte täcks av befintligt kort eller biljett. …

Allergiker

Vi på Norrtåg vill att det ska vara tryggt för alla att resa med oss. Om du är allergisk kan det vara bra att veta att sällskapsdjur får åka med, men enbart på särskilt anvisade platser. Dessutom har vi valt att inte sälja jordnötter ombord på tåget. Alla våra tåg är rökfria, och det är …